14/02/2018

Stad Izegem onderzoekt mogelijkheden voor vrachtwagenparking

Stad Izegem heeft twee bedrijventerreinen, Izegem-Noord en Izegem-Zuid, die beheerd worden door WVI. Beide zones genieten van een uitstekende strategische ligging, maar kampen met een parkeerproblematiek van vrachtwagens in en rond de bedrijventerreinen.

Afgelopen zomer heeft Stad Izegem samen met WVI een subsidiedossier ingediend bij het Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO) voor een screening en een voorbereidend traject voor een truckersparking. Medio oktober werd het dossier goedgekeurd. Het project heeft een looptijd van 3 jaar en schiet binnenkort uit de startblokken.

Op het bedrijventerrein Izegem-Noord is momenteel geen ruimte voor vrachtwagens om te parkeren. In de Lodewijk De Raetlaan, de hoofdas van Izegem-Noord, stationeren vrachtwagens vaak op het openbaar domein vooraleer ze kunnen laden en lossen bij het desbetreffende bedrijf. Enkele bedrijven hebben de afgelopen jaren ook uitgebreid waarbij ze een deel van hun parking hebben opgeofferd voor het plaatsen van een nieuw gebouw. Hierdoor is er minder ruimte voor vrachtwagens op hun eigen terrein beschikbaar en zoeken vrachtwagenchauffeurs een oplossing op het openbaar domein.

Op het bedrijventerrein Izegem-Zuid is er beperkt ruimte voor vrachtwagens in de Ambachtenstraat, de hoofdas van het bedrijventerrein Izegem-Zuid. Chauffeurs mogen er hun vrachtwagen parkeren of kunnen er hun oplegger achterlaten. Izegem-Zuid ligt tussen de E403 en de Rijksweg N36. Het verkeer voor Izegem-Zuid neemt afrit 6 Roeselare-Izegem op de E403 en rijdt via de Rijksweg het bedrijventerrein binnen. Ook langs de Rijksweg worden vrachtwagens en opleggers geparkeerd.

Vaak vormen de vrachtwagens één muur wat tot gevaarlijke situaties kan leiden voor fietsers en personenwagens nabij de kruispunten. Het is dan ook uitermate belangrijk om goed af te bakenen waar wel en waar niet mag geparkeerd worden.

WVI zal nu de knelpunten in kaart brengen waarbij alle betrokken stakeholders zullen bevraagd worden, zodat de wensen en mogelijkheden met betrekking tot het parkeren van vrachtwagens en opleggers duidelijk zijn om tot een gerichte oplossing te komen.