Demodag Duurzame Voertuigen
17/05/2024

Demodag etaleert troeven van aankoopplatform Gestroomd.be

Als voortrekker van de mobiliteitsswitch zetten streekintercommunales Veneco en WVI in op duurzame mobiliteit en de modal shift waarbij mensen meer alternatieven voor de wagen aangeboden krijgen. Dit doen we door het opzetten van verschillende projecten en initiatieven voor onze lokale besturen. Eén van de blikvangers is het aankoopplatform ‘Gestroomd.be’, een initiatief van alle Vlaamse streekintercommunales. Door gezamenlijk een raamcontract in de markt te zetten, kunnen gemeenten genieten van zeer gunstige tarieven om hun wagenpark te verduurzamen. Dit kunnen zowel vrachtwagens, personenwagens als bestelwagens, fietsen, scooters, veegwagens, … zijn.

Sinds de lancering van het platform in 2022 plaatsten reeds 27 openbare besturen in het werkingsgebied van WVI een bestelling, lopen er 72 offertevragen en zijn er reeds 31 voertuigen geleverd. Deze cijfers tonen aan dat het initiatief positief wordt onthaald. 

Om het aanbod bij openbare besturen nog beter bekend te maken, organiseerden Veneco en WVI een demonamiddag op het vliegveld in Ursel. Bezoekers hadden de mogelijkheid om uitgebreid het aanbod van zo een twintigtal elektrische voertuigen te ontdekken en uit te testen. Dat gaat van veeg- en vrachtwagens, over personen- en bestelwagens tot moto’s, fietsen en speciale fietsen.

Navigeren naar meer duurzame mobiliteit
Een duurzaam en slim mobiliteitsbeleid, dat inzet op basisbereikbaarheid, transportmiddelen koppelt aan transportbehoeften en ook digitale mogelijkheden aanboort: dat wil WVI haar gemeenten en de Vlaamse overheid helpen realiseren. We staan de vier vervoersregio’s in ons werkingsgebied bij in de opmaak van een regionaal mobiliteitsplan en bewaken het evenwicht tussen lokale en regionale belangen. Dat resulteerde reeds in een hervormd openbaar vervoer volgens de principes van basisbereikbaarheid. 

We bieden onze gemeenten ondersteuning bij de realisatie van Hoppinpunten, een plek waar je kan overstappen van het ene vervoersmiddel naar het andere. Dit kan gaan over het bepalen van de locatie, het opmaken van een subsidiedossier tot de opmaak van het technisch ontwerp van een Hoppinpunt. Gemeenten kunnen ook beroep doen op de aankoopcentrale voor Hoppinpunten en het openbaar domein voor het leveren, onderhouden en het plaatsen van straatmeubilair en fietsvoorzieningen. Binnenkort voegen we daar de aankoopcentrales voor deelfietsen en -auto’s aan  toe.  Zo willen we hen maximaal ontzorgen, en kunnen ze tegelijk profiteren van gunstige tarieven. Eind april ondertekende WVI de ‘Green Deal Deelmobiliteit en Wonen’ waarbij we ons engageren om deelmobiliteit in woonomgevingen te stimuleren.

Eigen projecten als proeftuin
Ook in onze rol als publieke ontwikkelaar nemen we het bredere mobiliteitsverhaal mee op tijdens de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen, woonprojecten of gebiedsontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan slimme wandel- en fietsdoorsteken, vrijliggende of verhoogde fietspaden of het realiseren van missing links, zodat veilig fietsverkeer mogelijk wordt tussen woon- en werkplaats. Tot slot, ondersteunen we onze lokale besturen bij de uitrol van laadinfrastructuur door de samenwerking met Fastned op (toekomstige) bedrijventerreinen. 
 

Tags