Eerste tank Unitank-G&V ingehuldigd op wvi bedrijventerrein Schaapbrugge in Roeselare
Op het wvi bedrijventerrein Schaapbrugge werd de eerste tank van het nieuwe grootschalige brandstoffendepot van de firma Unitank- G&V ingehuldigd. In totaal is een tankpark voorzien van 12 gigantische brandstoftanks met een gezamenlijke capaciteit van ca 230.000 ton. De volledige bevoorrading gebeurt via het kanaal met binnenvaartschepen, die hun vracht via een eigen pijpleidingensysteem rechtstreeks lossen in het brandstoffendepot.
Wvi nam het initiatief om de zone Schaapbrugge te ontwikkelen als een multimodaal logistiek platform omwille van zijn unieke ligging. De zone maakt deel uit van de grotere bedrijvenzone langs beide zijden van het kanaal met een directe aansluiting aan de waterweg (het kanaal Roeselare-Leie bevaarbaar voor schepen tot 2000 ton), het spoor (de lijn Brugge- Kortijk) en de autosnelweg 403.
Via interactie tussen deze drie transportmodi is het de ambitie van wvi om met deze zone een relevante bijdrage te leveren voor de "modal - shift"; het verplaatsen van goederen- transportstromen van de weg naar de waterweg en het spoor. In de toekomst wordt hier de uitbouw van een spoorterminal en containerterminal voor de binnenvaart voorzien. Wvi heeft, in samenwerking met Stad Roeselare en de Vlaamse gemeenschap, ook zwaar geïnvesteerd in een volledige vernieuwing van de ontsluitingswegen en aantakking op het afrittencomplex Haven op de E403, zodat het gebied optimaal ontsloten is voor logistieke activiteiten.
Deze site, samen met het aanpalende Sasbrug (grondgebied Izegem) en Haven zuid (linkeroever), vormt op deze wijze de ideale logistieke hotspot binnen de sterk geïndustrialiseerde regio Midden West-Vlaanderen.
Via de aanvoer over de binnenvaart zullen met dit project per schipbeweging minstens 50 tot 60 vrachtwagens van de autoweg gehaald worden. Op deze wijze sluit dit project perfect aan bij de doelstellingen die wvi voor deze zone heeft vooropgesteld: via dit multimodaal logistiek platform een substantiële bijdrage leveren aan de "modal-shift " en bijgevolg ook het afremmen van een toenemende wegcongestie op de (West-)Vlaamse wegen.