01/06/2021

Veurne plaatst zich op West-Vlaamse fietskaart met fietstracé doorheen Suikersite

In Veurne is het nieuw fietstracé dat het stadcentrum met de bedrijvenzones verbindt officieel ingereden. Zo wordt voor de Veurnaars een belangrijke ‘missing link’ weggewerkt, en trekt Veurne resoluut de kaart van fietsstad. Als kers op de taart werd het fietspad uitgerust met slimme volgverlichting. “Een sterk staaltje van innovatie en technologische vooruitziendheid, maar vooral een toonbeeld van een goede samenwerking tussen de verschillende overheden”, zegt burgemeester Peter Roose.

Meer en betere fietspaden

De nieuwe fietsverbinding vormt de ‘missing link’ tussen het stadscentrum en de bedrijvenzone ter hoogte van de Nijverheidsstraat. Een tweede fietspad verbindt de Werkplaatsstraat met de fietssnelweg langs de spoorlijn 73 (De Panne-Brussel). Beide fietspaden kruisen elkaar ter hoogte van het natuurgebied waardoor bedrijven uit de verschillende bedrijvenzones vlot bereikbaar worden met de fiets zowel via het stadscentrum als het station van Veurne. Bovendien zorgen trappen met fietsgoot voor een rechtstreekse toegang naar de bedrijfspercelen, zodat de fietsende werknemers makkelijk en veilig het bedrijf kunnen bereiken.

“Meer en veilige fietspaden is een topprioriteit voor de provincie”, zegt gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe. “Afgelopen jaar hebben we de fiets massaal (her)ontdekt, en willen deze duurzame verplaatsingen maximaal blijven aanmoedigen. Zo investeert de provincie samen met de Vlaamse Overheid fors in de uitbouw van een uitgebreid fietsroutenetwerk. Het fietspad doorheen Suikersite is daar een mooie illustratie van.”

Nieuw wandel- en fietspad

Om het fietscomfort te verhogen werd geopteerd voor een dubbelrichtingsfietspad in asfalt van 3,5 meter breed. Zo kan je genieten van een heerlijke fietstocht doorheen Suikersite. Je fietservaring start aan het woonproject Suikerpark - een realisatie van projectontwikkelaar ION i.s.m. WVI - waar parallel met het fietspad ook een wandelpad wordt aangelegd met zitbanken. Vervolgens doorkruis je het natuurgebied met de typerende dijkenstructuur en bereik je tot slot het bedrijventerrein. Een adembenemende skyline, ongerepte natuur en tal van beschermde water- en moerasvogels kleuren je fietstocht.

In het natuurgebied is de betonnen afwateringsgoot met circulair beton gerealiseerd waarbij gebruik gemaakt werd van gerecycleerde granulaten. “We zitten in de transitie naar een circulaire economie waarbij grondstoffen niet telkens opnieuw uit de aarde worden gehaald, maar maximaal in de economie blijven”, zegt Geert Sanders, algemeen directeur WVI. “In deze fase staat experimenteren voorop.”

Slimme verlichting

Het fietspad werd door netbedrijf Fluvius voorzien van slimme volgverlichting waarbij een reeks sensoren ervoor zorgt dat de verlichting de fietsers kan volgen. Enkel wanneer een fietser of wandelaar passeert, zal de verlichting aangaan. Zo kunnen de CO2-uitstoot en de energiekosten sterk worden verminderd, maar kan ook het natuurgebied zoveel als mogelijk donker gehouden worden voor de plaatselijke fauna. Een bijkomende troef van slimme verlichting is de permanente monitoring, zodat altijd kan worden bijgestuurd. Ontdek hoe de volgverlichting werkt via volgend filmpje:

Verkeersveiligheid

Tegelijk met de aanleg van het fietspad nemen de projectpartners ook maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen. Zo komt er ter hoogte van de aansluiting met de Nijverheidsstraat en de Brikkerijstraat een beveiligde fietsoversteekplaats waarbij de lichtkleur op de kruispunten worden aangepast naar een kouder wit licht als attentieverhoging. Bij passage van fietsers zullen ofwel de fietsers ofwel het gemotoriseerd verkeer gewaarschuwd worden met oplichtende LED-strips of LED-borden.

Kostprijs

De totale kostprijs voor het ontwerpen en aanleggen van de fietspaden bedraagt zo’n 1,1 miljoen euro (excl. btw). 65% daarvan wordt gesubsidieerd door het Fietsfonds van de provincie West-Vlaanderen en de Vlaamse Overheid waarbij WVI optreedt als aanbestedende overheid. Voor de slimme openbare verlichting werd ongeveer 140.000 euro (excl. btw) voorzien. 60% daarvan wordt gesubsidieerd door het Europese Interreg 2 Zeeën-project Smart Light Concepts (SLIC) - mede mogelijk gemaakt door EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) en 10% door de provincie West-Vlaanderen.

Met fiets richting coronaprik

“We roepen al onze inwoners op om hun coronaprik op te halen met de fiets”, besluit burgemeester Peter Roose. “Zo kunnen ze de transformatie van de Suikersite tot een nieuw groen stadsdeel met eigen ogen aanschouwen, en bovendien is het vaccinatiecentrum Furnevent ‘letterlijk’ het eindstation van het fietstracé.”